نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
5273
-
الف
+

نگاهی به زندگی پرحاشیه پدر کمیدی ایران

«مهران مدیری»  یکی از پرآوازه ترین و محبوب‌ ترین چهره‌ های سینما و تلویزیون ایران است.

«مهران مدیری» از پرآوازه ترین و محبوب‌ترین چهره‌های سینما و تلویزیون ایران است که در روز 18 حمل (فروردین) 1346 به دنیا آمد.

به گزارش آی فیلم 2 ، «مهران مدیری» ، کارگردان، هنرپیشه،‌ کمدین ، تهیه کننده و گرداننده خلاقی است که توانسته در کارنامه خود، شخصیتی خاص و جذاب از خود به نمایش بگذارد.

«مهران مدیری» کارگردان، هنرپیشه ، آوازخوان ، گرداننده ، طراح صحنه و لباس، مجری طرح، صداپیشه و تهیه کننده ایرانی است.

از جمله سریال هایی که وی در آن‌ها کارگردان و بازیگر بوده می‌توان به «ساعت خوش»، «پاورچین»، «نقطه‌چین»، «شب‌های برره»، «باغ مظفر»، «مرد هزارچهره»، «مرد دو هزار چهره»،«قهوه تلخ» ، «ویلای من»،«شوخی کردم»و «در حاشیه» اشاره کرد.

وی که آخرین فرزند یک فامیل ۶ نفری و چهارمین پسر خانواده است، از شانزده سالگی با تیاتر آشنا شد. در سال ۱۳۶۸ به رادیو وارد شد و در برنامه «داستان شب» به مدت شش سال به گوینده گی پرداخت.

«مهران مدیری» تا سال ۱۳۷۲ با نمایش‌های زیادی چون «شوخی»، «تلگراف»، «آرسنال»، «پانسیون»، «سیمرغ»، «هملت»، «کیسه بوکس» و... روی صحنه رفت. در سال ۱۳۷۲ نیز همزمان با عید نوروز با همکاری «داریوش کاردان» اولین برنامه کمیدی خود را تحت عنوان «نوروز ۷۲» ساخت . 

پس از آن «مدیری» در چندین سریال کمیدی دیگر که توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نشر شد به عنوان بازیگر و کارگردان حضور داشت.

فعالیت حرفه‌ای و آثار مشهور مهران مدیری

پرواز ۵۷

«پرواز ۵۷» سریال کمیدی تلویزیونی بود که در سال ۱۳۷۲ از شبکه یک صدا و سیمای ایران نشر شد. این نخستین پروژه کارگردانی «مدیری» در یک سریال کمیدی تلویزیونی بود.

ساعت خوش

پس از ساخت و نشر سریال«پرواز ۵۷» ، «مهران مدیری» ساخت سریال دیگری به نام «ساعت خوش»  را با بازیگرانی نه چندان مطرح آغاز کرد که در سال‌های ۷۲ و ۷۳ از شبکه دو صدا و سیمای ایران نشر می‌شد.

این سریال شامل قسمت های کمیدی کوتاه بود و نکته خاص آن متفاوت بودن آن با نوع کمیدی بود که در آن زمان در تلویزیون ایران رایج بود و بسیار تکراری و یکنواخت شده بود. این سریال آغازگر حرکت نو و معرفی بازیگران جدیدی مثل «رضا عطاران» در ژانر کمیدی شد.

شب های برره

«شب‌های برره» یکی دیگر از سریال های کمیدی «مهران مدیری» است که در سال ۱۳۸۴ از صدا و سیمای ایران نشر شد. سریال «شب‌های برره» در هر قسمت داستانی مستقل را روایت می کرد که در قریه خیالی برره و در میان باشندگان این روستا اتفاق می‌افتاد.

قهوه‌تلخ

پس از نشر موفق سریال «مرد دوهزارچهره» در سال ۱۳۸۸ ، «مهران مدیری» سریال تازه ای به نام «قهوه تلخ» را ساخت که در سنبله (شهریور) ۱۳۸۹ این سریال در شبکه نمایش خانگی نشر شد. این سریال موفق‌ترین و پرفروش‌ترین سریال شبکه خانگی لقب گرفت.

ویلای من

«مهران مدیری» بار دیگر به سراغ شبکه خانگی رفت و این بار در سال  ۱۳۹۱ سریال «ویلای من» را ساخت که البته به اندازه سریال «قهوه تلخ» مورد استقبال قرار نگرفت. گروه بازیگران و سازنده گان این سریال اشتراک زیادی با «قهوه تلخ» داشتند .

شوخی کردم...!

در سال ۱۳۹۲ «مهران مدیری» ساخت مجموعه ای را با نام «شوخی کردم…!» آغاز کرد.مجموعه‌ای ویدئویی که در قالب کمیدی و برای نشر در رسانه خانگی ایران تولید شد.در این سریال هر قسمت شامل‌ آیتم هایی با موضوع خاص بود که به یکی از مشکلات جامعه می‌پرداخت.

 در حاشیه

«مهران مدیری» که نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر «نقش اول مرد» در سریال‌ «شب های برره» و «مرد هزار چهره» شده بود ، بعد از 6 سال دوری از تلویزیون در برنامه «۳ ستاره» حضور یافت و گفت:«احساس می‌کنم مردم به شدت به نشاط، خنده و لحظات شاد نیاز دارند و آمده‌ام تا وظیفه‌ام را در این باره انجام دهم.»

بر این اساس ، مهران مدیری» ماه میزان(مهر) ۱۳۹۳ با ساخت سریال تلویزیونی «در حاشیه» یا همان «اتاق عمل» به تلویزیون ایران بازگشت.

عطسه

«مهران مدیری» در سال ۱۳۹۴ خبر از ساخت سریالی با نام «عطسه» داد. این سریال ۱۰ قسمتی که شامل آیتم‌های متفاوت کمیدی با موضوعات اجتماعی بود نیز توسط شبکهرسانه ای خانگی ایران نشر شد.

دورهمی

برنامه «دورهمی» با نام اولیه «زعفرون» از ۲۷ حوت (اسفند) ۱۳۹۴ آغاز به کار کرد و تاکنون چهار فصل از این برنامه به نشر رسیده است.

خانواده مدیری

شهرزاد و فرهاد

«مهران مدیری» صاحب دو اولاد به نام‌های «شهرزاد» و «فرهاد» است. «فرهاد مدیری» که متولد ۱۸ ثور (اردیبهشت)۱۳۷۰ است، در انیستیتوت موسیقی تحصیل کرده و برای ادامه تحصیل به خارج از ایران رفته است. او هم در چهره و هم در شوخ طبعی به پدرش رفته است.

«فرهاد» با اینکه در پشت صحنه برنامه‌های پدرش زیاد حضور داشته اما تنها یک بار در برنامه «جنگ ۷۷» جلوی دوربین رفته و نقش دوره طفولیت پدرش را بازی کرده‌است و علاقه چندانی به بازیگری ندارد.

«شهرزاد مدیری» فرزند دوم خانواده و متولد سال ۱۳۷۶ است. او در رشته مد و دیزاین لباس درس می‌خواند و علاقه‌ای به حرفه بازیگری ندارد اما در حوزه نقاشی و موسیقی نیز فعالیت می‌کند. 

موسیقی در خانه مدیری‌ها

«مهران مدیری» علاوه بر بازیگری و کارگردانی در زمینه موسیقی و آوازخوانی نیز فعالیت کرده است.«مدیری» صدای خوبی دارد و هر بار که پارچه ای را اجرا کرده ، مورد استقبال قرار گرفته است. او تیتراژ برخی از کارهای خود مثل «دورهمی» و «باغ مظفر» را خودش اجرا کرده است. 

«فرهاد مدیری» نیز به نوازندگی پیانو می‌ پردازد و گاهی برای پدرش آهنگ هایی را می سازد .«فرهاد» معتقد است پدرش استعداد بی‌نظیری در موسیقی دارد.

جوایز و افتخارات مهران مدیری

  • نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از بیست و ششمین جشنواره فلم فجر ایران برای بازی در فلم «همیشه پای یک زن در میان است» – ۱۳۸۶

  • تندیس حافظ - ۱۳۸۶

  • تندیس حافظ بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیون برای سریال های «مرد دو هزار چهره» و «قهوه تلخ »– ۱۳۹۰

  • تندیس حافظ بهترین چهره تلویزیونی برای برنامه «دورهمی»-۱۳۹۵

  • تندیس حافظ بهترین چهره تلویزیونی برای برنامه «دورهمی»-۱۳۹۶

  • بهترین مجری مرد سال-۱۳۹۵

  • تندیس بهترین مجری تلویزیون در جشنواره سین سیما برای برنامه «دورهمی»- نوروز ۱۳۹۷

مجله نیوزویک در مقاله‌ای «مدیری» را بیستمین مرد قدرتمند سال ۲۰۰۹ در ایران نامید.

م ح
 

نظر شما
ارسال نظر